wahai pemuda, seandainya kamu yakini fikrah ini dan kamu menjejaki langkah kami serta kamu bersama berada di atas jalan yang murni ini, kamu tinggalkanlah segala fikrah kamu kecuali fikrah islam. kamu wakafkanlah segala tanaga dan usaha kamu untuk akidah yang kamu yakini ini, ,maka semua itu akan mendatangkan kebaikan kepada kamu dunia dan akhirat. tetapi sekiranya kamu eggan dan memilih untuk terumbang-ambing dan bersifat serba salah antara seruan Islam dan selainnya, maka ingatlah sesungguhnya tentera Allah akan meneruskan perjalanan tanpa mengira bilangan sama ada sedikit ataupun ramai - Mustafa Masyur.

"jadilah seperti air yang mengalir. walau di sekat, namun tetap terus mengalir..."

Tuesday, 15 March 2011

susahnya nak istiqomah

sebut je psal istiqomah ni, terasa kat dri sndri..adakah aku istiqomah dgn ape yg aku buat selama ni?...ya ALLAH, aku juga hambamu yg sering melakukan dosa...

susahnya nak istiqomah dalam beribadat padaMU,
suasahnya nak istiqomah dalam menutup aurat,
susahnya nak istiqomah dalam perjuangan,

kenapa ya?
dri sndri ni pn susah nk istiqomah...
pernah dgr suara2 yg berkata " nk kluar tmpat dekat pn perlu pakai tdung labuh ke?"
" ai, pkai sarung kaki jgk ke?"
ade plk suara yg menyampuk "biasa la 2, dia kn ustazah"

suara2 mcm ni la yg sebenrnya telah mggugat hati2 mnusia yg nk menutup aurat...
kAta2 sindirin untuk si pemakai..dri sendri ni pn pernah terkena..
lau cmni la..mmg susah nk istiqomah, dri sering di uji..
tp tu sume ujian dri ALLAH, untuk uji keimanan kita...
ALLAH pernah berffirman " apakah manusia itu mgira dia akn di biarkan dgn berkata aku telah beriman sdangkan mereka belum d uji?" (al-ankabut :2)

aku pn x tau adkah aku akn terus istiqomah dalam semua amalanku,perjuangan...
sebab 2 la kita kna selalu mntak pd ALLAh bia tetapkn hati kita..
lpas solat kna selalu doa "يا مقلب القلوب, ثبت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك وعلى جهاد في سبيلك"

jom sama istiqomah!! teringat Rasulullah pernah berkata "sebaik2 amalan adalah amalan yang sedikit tp kita berterusan dalam melakukannya"

semoga kita pn wat cmtu jgk..tak perlu byak2 pn..wat sikit2 dulu. tp bia la secara berterusan..
pesana untuk dri dan semua..org yg berkata akan di uji terlebih dahulu...


inginku kongsikan bersama tnda2 istiqomah, menutut Yahya Bin Muaz tnda2 org org yg beristiqomah ade 5:

>1.Berusaha taat kepada Allah tanpa penghubung.
2.Memberi nasihat kepada orang awam tanpa perasaan takut.>
3.Mengabdikan kepada kebenaran disertai dengan rasa takut kepada Allah.
4.Mengambil teladan dari apa yang di lihat didunia tanpa timbul rasa tiada yakin.
5.Befikir dalam urusan akhirat tanpa lengah sama sekali.

>p/s: pesanan untuk diri sendiri dan juga sahabat semua

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...